تفاوت مرورگرها با موتورهای جستجو

۴ بازديد
روزانه میلیون ها نفر از فضای اینترنت و وب استفاده می‌کنند، اما تفاوت مرورگرها با موتورهای جستجو را نمی‌دانند. تخمین زده شده است که 4.3 میلیارد کاربر درسال 2019 از مرورگرها استفاده کرده‌اند. استفاده از آن‌ها محدود به رایانه‌ها نیست و از تبلت و گوشی‌های هوشمند نیز امکان‌پذیر است. در این مقاله به بررسی تعریف هر کدام از این اصطلاحات و تفاوت آن‌ها با یکدیگر می‌پردازیم.تعریف موتور های جستجو :
موتورهای جستجو وبسایت‌هایی هستند که کاربران به وسیله آن‌ها می‌توانند به داده‌ها و اطلاعات ارزشمندی که در شبکه جهانی اینترنت وجود دارد دسترسی یابند. با وارد کردن کلمات کلیدی داخل جعبه سرچ این وبسایت‌ها، موتورهای جست‌جو در لیست‌های ایندکس شده خود از میلیون‌ها صفحه وب به دنبال شبیه‌ترین و مربوط‌ترین صفحات می‌گردند و داده‌های جمع شده را در قالب لیستی از سایت‌ها برای کاربران به نمایش در می‌آورند.

اینترنت منبع بسیار بزرگی از داده‌های فراوان و مختلف در هر زمینه است. برای اینکه کاربران بتواند به راحتی و با کمترین زمان اطلاعاتی که به دنبال آن هستند را بیابند، باید از موتور جستجو که به نوعی یک نرم افزار است استفاده کنند. گوگل، بینگ، یاهو، داک داک گو و… نمونه‌هایی از قدرتمند‌ترین موتورهای جست‌و‌جو هستند.

اجزای اصلی موتور‌های جستجو :

1. خزنده ها : 

خزنده‌ها نرم افرارهایی هستند که به بات هم معروفند. این خزنده‌ها به طور منظم وب‌سایت‌ها را اسکن می‌کنند تا URLها، کلمات کلیدی و لینک‌های جدید را پیدا کنند و داده‌های پیشین خود را به‌روزرسانی کنند. این خزنده‌ها این قدرت دارند تا از لینکی به لینک دیگر بروند و این داده‌ها را جمع آوری کنند.

2. ایندکس :
همانطور که گفتیم خزنده‌ها بدون وقفه وبسایت‌ها را اسکن می‌کنند تا لینک‌ها، کلمات کلیدی و صفحات جدید را شناسایی و به لیست ایندکس خود اضافه کنند. (یعنی تا زمانی که یک صفحه جدید ایندکس نشود نمی‌توان آن را در نتیجه جستجو پیدا کرد.)

3. الگوریتم های جستجو :
به ترفندهایی که موتورهای جستجو برای شناسایی URLها، کلمات کلیدی، لینک ها و صفحات جدید استفاده می‌کنند به نوعی الگوریتم‌های جستجو می‌گویند.

موتورهای جست‌و‌جو با استفاده از کلمات کلیدی که در هنگام سرچ آن‌ها را وارد می‌کنیم، در لیست سایت‌های ایندکس شده خود مربوط‌ترین سایت‌ها به نسبت رتبه آن‌ها را برای کاربران نمایش می‌دهند. این الگوریتم‌ها محرمانه هستند. مثلا موتور جستجوی گوگل هرگز الگوریتمی که برای شناسایی و رتبه بندی صفحات وب استفاده می‌کند را با هیچکس به اشتراک نمی‌گذارد.

تعریف مرورگرها :
مرورگرها نرم افزارهایی هستند که به منظور بازیابی و نمایش اطلاعات صفحات وب یا فایل‌های HTML که در سرورها ذخیره هستند طراحی شده‌اند. اولین مرورگر در سال 1990 توسط تیم برنرز لی اختراع شد و در سال 1993 از مرورگر گرافیکی به نام موزایک (mosaic) رونمایی شد. به دنبال آن مرورگرهای زیادی ساخته شد. معروف‌ترین آن‌ها گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر یا مایکروسافت ادج، اوپرا و سافاری هستند که سافاری مرورگر شرکت اپل است.

چهار قابلیت مهم مرورگرها :

1. رابط کاربری گرافیکی
2. دارای محل مخصوص سرچ (سرچ باکس). جایی که کاربران با وارد کردن کلمات یا URL سایت به دنبال داده‌های موردنظر می‌گردند.
3. استفاده از پروتکل های TCP/IP و HTTP
4. قابلیت تغییر استایل سایت‌ها بین استاتیک و داینامیک. این قابلیت منوط بر فرمت سایت است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.